LA POBRESA ENERGÈTICA, NOVA PROBLEMÀTICA DEL TREBALL SOCIAL

Divendres, 17 de març de 2017 a les 11:51

L’Àrea Bàsica de Serveis Socials de la Mancomunitat La Plana desplega diverses actuacions per tal de combatre la pobresa energètica a Tona.

Actualment hi ha moltes persones a Catalunya que no poden mantenir el seu habitatge a una temperatura adequada per un preu just i cada cop són més les persones que tenen dificultats per
fer front a les factures de subministrament de llum, aigua o gas. Aquesta situació constitueix el que s’anomena pobresa energètica, un terme molt nou que descriu una realitat que fa anys que
es produeix i que el context econòmic ha accentuat.

És necessari reforçar les actuacions que ataquin les causes de la pobresa energètica: sovint la degradació dels habitatges, les situacions d’atur i els baixos ingressos de les unitats de
convivència juntament amb el desconeixement de la població sobre com millorar la gestió de la despesa en subministraments i l’elevat preu de l’energia fa necessari replantejar com s’aborda
aquesta problemàtica.

La Llei 24/2015 de mesures urgents per fer front a l’emergència habitacional i a la pobresa energètica, l’article 6, regula les mesures per evitar la pobresa energètica a través d’un protocol
que pretén implementar les mesures urgents per garantir el dret d’accés als subministraments.

Des de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials de la Mancomunitat La Plana s’està portant a terme el procediment tal i com marca la Llei 24/2015: un cop les empreses subministradores
comuniquen qui són les persones que tenen deute se’ls comunica per correu certificat que poden dirigir-se a Serveis Socials en un termini de 10 dies per tal d’acreditar situació de vulnerabilitat i
així poder d’evitar el tall de subministrament. Aquest fet no condona el deute ja que la persona tot i ser vulnerable no queda exempta del pagament del subministrament.

Des de Serveis Socials també s’assessora a les persones en el tràmit del bo social, en les tarifes adequades, en entendre les factures dels subministraments, en auditories energètiques,
etc.

Les auditories energètiques als habitatges pretenen millorar l’eficiència energètica de la llar i de les condicions de confort i salubritat, reduir els costos dels subministraments i augmentar
l’apoderament de les persones usuàries i identificar necessitats d’intervenció més amplies de millora de l’eficiència energètica.

Les auditories es porten a terme a través dels tècnics de Serveis Socials, Habitatge i Medi Ambient amb el suport de la Diputació de Barcelona i l’Agència Local de l’Energia d’Osona.

Darrera actualització: 23.03.2017 | 11:55