LA PEPI: Pressupostos participatius infantils

L’Ajuntament de Tona impulsa la primera edició dels Pressupostos Participatius Infantils, adreçats a infants i adolescents de 5 a 14 anys que visquin, estudiïn o tinguin algun vincle amb el municipi.
És una oportunitat perquè els infants decideixin a quines activitats i tallers es destina una part del pressupost municipal.

Qui pot participar?

  • Infants i adolescents de 5 a 14 anys.
  • Es poden presentar propostes de manera individual o en grup.

📝 OMPLE LA BUTLLETA

Calendari

  • Setembre 2025: Inici i comunicació del procés.
  • Octubre 2025: Recollida de propostes.
  • Novembre 2025: Validació tècnica i econòmica.
  • Desembre 2025: Votacions
              20 de desembre: acte de votacions
  • Gener 2026: Presentació de resultats i avaluació.
  • 2026: Execució i seguiment de les propostes guanyadores

 Comissió Infantil Tona

La Comissió Infantil de Tona és un òrgan de participació format per infants d’entre 8 i 15 anys. Té com a funció fer realitat les propostes del Consell d’Infants i recollir els interessos i opinions dels nens i nenes del poble. La participació és lliure i voluntària, i poden formar-ne part tants infants com vulguin, sense límit de places. La Comissió és també la responsable d’organitzar i executar els Pressupostos Participatius Infantils, decidint com s’inverteix una part del pressupost municipal. Depèn del SIS – La Ludo, i és l’equip professional del servei qui acompanya, guia i dona suport als infants en el seu procés participatiu. Es reuneixen periòdicament per treballar en projectes que millorin Tona des de la mirada infantil. És un espai on es fomenta el respecte, l’escolta, el treball en equip i el compromís. Els infants poden expressar les seves idees, prendre decisions i participar activament en la vida del poble. La Comissió Infantil és una eina clau per construir una Tona més participativa, inclusiva i escoltadora.

Les propostes

Els pressupostos participatius infantils de Tona 2025 tenen un pressupost total de 6.000,00 € de crèdit disponible que aniran destinats a realització d’activitats.

Criteris de les propostes

  • Activitats o tallers infantils i juvenils que es puguin realitzar el 2026.
  • Inclusives, sostenibles, igualitàries i amb impacte al conjunt del municipi.
  • Viables tècnicament i econòmicament.
  • No poden ser activitats internes d’entitats/escoles ni duplicar serveis municipals ja existents.

On i Quan es poden presentar:

De l’1 al 31 d’octubre

De forma presencial a les escoles, el SIS La Ludo, l'Espai Muriel Casals i la Biblioteca Caterina Figueras. 

Validació de les propostes

En aquesta fase la Comissió Infantil de Tona recull, classifica, redefineix i valida les propostes presentades. La validació es fa comprovant que la proposta s’ajusta als criteris de les bases reguladores. La Comissió Infantil de Tona pot, en aquesta fase, unificar propostes semblants i connectar a les persones que liderin aquestes mateixes propostes. A la vegada podrà contactar amb les persones que liderin les propostes per a possibles concrecions del seu contingut.

Les propostes validades en aquesta fase seran puntuades segons els criteris de

  • Complementarietat: És una activitat que no es realitza al municipi (6 punts)
  • Beneficiaris: Activitat per un grup reduït de participants (3 punts). Activitat dirigida a tota la població infantil i adolescent (6 punts)
  • Qualitat: La Comissió Infantil de Tona valora la proposta com un valor afegit (7 punts).
  • Redactar una descripció clara de la proposta (fins a 7 punts)
  • Defensar la proposta el dia de les votacions: (6 punts)

Aquesta puntuació se sumarà a la puntuació que s’obtingui durant les votacions. La puntuació màxima a obtenir en aquesta fase és de 32 punts i serà el 20% de la puntuació final

Votacions

Les votacions tindran dues fases:

- Fase 1: Votacions dels centres educatius. Les escoles que imparteixen primària i/o fins a 2on de l’ESO emetran per cada grup classe una votació a la proposta més valorada.

La puntuació màxima que es podrà aconseguir en aquest punt és de 32 punts i se li donarà el valor del 20% de la puntuació.

- Fase 2: 20 de desembre: El dia de les votacions amb propostes lúdiques. Dins l’acte hi haurà la defensa de les propostes i posteriorment les votacions individuals. Cada vot individual tindrà el valor 1 punt.

No hi ha puntuació màxima i els punts obtinguts es donarà el valor del 60%.

Resultat final

La puntuació global de cada proposta serà:

  • 20% valoració tècnica + 20% votació escolar + 60% votació final

Es presentaran els resultats finals i es proclamaran les propostes guanyadores que seran les que seguint l’ordre de la puntuació final disposin de crèdit disponible segons els imports indicats a les bases i, per tant, seran les propostes que s’hauran d’implementar durant el 2026.

Presentació dels resultats i avaluació del procés

La presentació dels resultats es realitzarà a través de les xarxes socials i comunicacions oficials de l’Ajuntament. S’elaborarà un informe d’avaluació dels resultats del procés i es farà difusió dels resultats a través de diversos canals.

Execució i seguiment de les propostes

En aquesta fase les persones impulsores de les propostes amb el suport de l’àrea de joventut definiran l’execució de les propostes i col·laboraran en la implementació d’aquestes.

Darrera actualització: 13.10.2025 | 11:05