Normativa comercial

Horaris comercials


Els establiments comercials poden obrir, de dilluns a dissabte, en les franges horàries següents:

Període  Horari
D'octubre a maig (ambdós inclosos) de 6 a 21 h.
De juny a setembre (ambdós inclosos) de 7 a 22 h.

*Vegeu excepcions a l'horari comercial aquí 

Com a norma general, els establiments comercials han de romandre tancats els dies 1 i 6 de gener, el diumenge i el Dilluns de Pasqua, l'1 de maig, el 24 de juny, l'11 de setembre i els dies 25 i 26 de desembre.


Preus

Els establiments comercials han d’exposar el preu de les mercaderies, tant a l'interior com a l'exterior de l'establiment i aquest ha de ser visible pel consumidor. En el cas dels serveis, el preu s'ha d'informar de forma visible per al públic mitjançant un rètol, tarifa o fullet.

S'indicarà el preu complet o final del producte incloent-hi els impostos. Estan dispensats d'exposar el preu els establiments dedcats a la venda de pelleteria i joieria.

En els productes a doll o en els productes envasats mesurables s’ha d’indicar el preu per unitat de mesura, PUM (quilo, litre, metre, etc) i es referirà sempre al pes net.


Requisits lingüístics

Totes les empreses que venen productes o presten serveis i que desenvolupen la seva activitat comercial a Catalunya han d'estar en condicions de poder atendre els consumidors en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya: català i espanyol.

La senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix, siguin a l'aparador, a l'interior o a l'exterior de l'establiment (rètol exterior, horaris, etc.), així com els documents d'oferta des serveis (catàlegs, prospectes, fullets de venda de productes, promocions, cartes de restaurants, menús) hauran d'estar almenys en català. Aquesta norma no s'aplica a les marques, noms comercials i als rètols emparats per la legislació de la propietat industrial.

Les dades que figurin en l'etiquetatge i embalatge i les instruccions d'ús dels productes que es distribueixin en Catalunya, han d'estar, almenys, en espanyol.


Fulls oficials de queixa, reclamació, denúncia

Tots els establiments que comercialitzen béns o presten serveis a Catalunya han de disposar de fulls oficials de queixa/reclamació/denúncia:

  • Han de romandre a l'establiment;
  • S'han de lliurar a la persona que els sol·liciti, fins i tot sense que hagi efectuat una compra;
  • En les vendes de productes o serveis fora d'establiment comercial, els portaran els venedors, els operaris o els prestadors de servei;
  • En les vendes a distància i a les màquines automàtiques, s'informarà d'un número de telèfon gratuït o l'adreça del oferent del bé o servei on poder adreçar-les.
  • És perceptiu exposar també un rètol anunciador de l'existència d'aquests fulls a la vista del públic. En aquest rètol s'ha d'indicar un número de telèfon d'atenció ciutadana per realitzar consultes de consum i, si l'establiment en disposa, també hi ha de constar el número de telèfon o l'adreça de correu electrònic d'atenció al client.

Queden exclosos de l'obligació de disposar de fulls oficials de queixa, reclamació i denúncia:

  1. Els professionals liberals amb una activitat subjecte a col·legiació;
  2. Els serveis públics prestats directament per l'Administració;
  3. Els centres que imparteixen ensenyaments reglats;
  4. Totes aquelles activitats que disposen d'una normativa específica en materia de fulls de reclamació.
Darrera actualització: 1.10.2024 | 14:25
Darrera actualització: 1.10.2024 | 14:25