La Llei 19/2014 de transparència, accés a la informació pública i bon govern determina que l'administració pública ha de garantir que els serveis de la seva competència es presten en unes condicions mínimes i raonables de qualitat, i ha d'incloure cartes de servei en el marc regulador dels serveis públics bàsics. També ha de realitzar una avaluació permanent d'aquests serveis per conèixer el grau de satisfacció de la ciutadania i les persones usuàries. Per aquest motiu ha de publicar el catàleg dels serveis prestats, les cartes de serveis existents i la informació sobre els resultats de les avaluacions de qualitat.
QUÈ ÉS UNA CARTA DE SERVEIS?
Les cartes de serveis són documents públics a través dels quals les organitzacions informen a la ciutadania i a les persones usuàries sobre els serveis que presten, els compromisos de qualitat que assumeixen en la seva prestació, així com els drets, deures i forma de participació que tenen en relació amb aquests.
Les cartes de serveis tenen naturalesa reglamentària i són eines de gestió, de millora contínua i de rendició de comptes, ja que tenen la finalitat de millorar la prestació dels serveis, establir estàndards de qualitat, comunicar el què fem, com ho fem i establir un diàleg amb les persones usùàries.
Podeu consultar les cartes de serveis de l'Ajuntament de Tona aprovades per acord del Ple de data 11 d'abril del 2017.
ANY 2025 - Actualment estan en procés d'actualització.
Podeu veure els resultats de les avaluacions de qualitat realitzades accedint a l'apartat Avaluació dels serveis.
Podeu presentar queixes, suggeriments i avisos sobre el funcionament dels serveis i consultar l'estat de les queixes i suggeriments presentades accedint a l'apartat ​Queixes, suggeriments i avisos
Podeu opinar sobre les cartes de serveis i/o valorar els serveis a través del següent formulari Opina sobre els serveis municipals
DRETS DE LA CIUTADANIA
Amb caràcter general, els drets i deures de la ciutadania davant l’administració local són els citats en diferents normatives i a la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L’article 13 de la Llei 39/2015 estableix com a drets de les persones en les seves relacions amb les administracions Públiques:
a) A comunicar-se amb les administracions públiques a través d’un punt d’accés general electrònic de l’administració.
b) A ser assistits en l’ús de mitjans electrònics en les seves relacions amb les administracions públiques.
c) A utilitzar les llengües oficials al territori de la seva comunitat autònoma, d’acord amb el que preveuen aquesta Llei i la resta de l’ordenament jurídic.
d) A l’accés a la informació pública, arxius i registres, d’acord amb el que preveu la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la resta de l’ordenament jurídic.
e) A ser tractats amb respecte i deferència per les autoritats i empleats públics, que els han de facilitar l’exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions.
f) A exigir les responsabilitats de les administracions públiques i autoritats, quan així correspongui legalment.
g) A obtenir i utilitzar els mitjans d’identificació i signatura electrònica que preveu aquesta Llei.
h) A la protecció de dades de caràcter personal, i en particular a la seguretat i confidencialitat de les dades que figurin als fitxers, sistemes i aplicacions de les administracions públiques.
i) Qualssevol altres que els reconeguin la Constitució i les lleis.
DEURES DE LA CIUTADANIA
D’acord amb el que disposen els articles 14, 18, i 19 de la Llei 39/2015:
1. Les persones han de col·laborar amb l’administració en els termes que prevegi la llei que sigui aplicable en cada cas i, a manca de previsió expressa, han de facilitar a l’administració els informes, inspeccions i altres actes d’investigació que requereixin per exercir les seves competències, llevat que la revelació de la informació sol·licitada per l’administració atempti contra l’honor, la intimitat personal o familiar o suposi la comunicació de dades confidencials de tercers de les quals tinguin coneixement per la prestació de serveis professionals de diagnòstic, assessorament o defensa, sense perjudici del que disposi la legislació en matèria de blanqueig de capitals i finançament d’activitats terroristes.
2. Els interessats en un procediment que coneguin dades que permetin identificar altres interessats que no hagin comparegut en el procediment tenen el deure de proporcionar-les a l’administració actuant.
3. Quan les inspeccions requereixin l’entrada al domicili de l’afectat o a la resta de llocs que requereixin autorització del titular, cal ajustar-se al que disposa l’article 100.
4. La compareixença de les persones davant les oficines públiques, ja sigui presencialment o per mitjans electrònics, només és obligatòria quan així ho prevegi una norma amb rang de llei.
5. Estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d’un procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:
a) Les persones jurídiques.
b) Les entitats sense personalitat jurídica.
c) Els qui exerceixin una activitat professional per a la qual es requereixi la col·legiació obligatòria, per als tràmits i actuacions que portin a terme amb les administracions públiques en exercici de l’activitat professional esmentada. En tot cas, dins d’aquest col·lectiu s’hi entenen inclosos els notaris i registradors de la propietat i mercantils.
d) Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l’administració.
e) Els empleats de les administracions públiques per als tràmits i actuacions que efectuïn amb elles per raó de la seva condició d’empleat públic, tal com determini reglamentàriament cada administració.
-Consulta la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.